99

Selasa, 10 Disember 2013

MENSYUKURI NIKMAT ALLAH...





Allah SWT berfirman dalam QS. Ibrahim ayat 2 yang ertinya: "Semua yang ada di langit dan di bumi adalah milik Allah".
Apabila dikaji lebih jauh, makna ayat tersebut adalah manusia dan semua mahluk ciptaan Allah hanya mendapatkan "pinjaman" saja. Tidak ada sesuatu yang patut dibanggakan oleh mahluk melebihi kekuasaan penciptaNYA. Oleh karena status kepemilikan segala yang ada di langit dan di bumi adalah milik Allah, maka sebagai "peminjam" suatu saat nanti harus dikembalikan atau diambil kembali oleh “ Yang Maha Memiliki “.
Dalam maksud  inilah, tidak sepatutnya manusia mengingkari betapa besar kurnia Allah SWT kepada manusia dengan bersikap misalnya: sombong, tinggi diri, takabur, dan lain sebagainya.
Sebagai peminjam yang baik, kita seharusnya menyayangi , menghargai dan menjaga pinjaman tersebut dengan baik.
Makhluk perlu  mensyukuri ni'mat Allah dengan lisan dan perbuatan.

Selanjutnya Alah berfirman dalam QS.Ibrahim ayat 7 :  yang ertinya "sesungguhnya jika (kamu) bersyukur pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu. Dan jika kamu mengingkari (nikmat-KU) maka sesungguhnya azab-KU akan sangat pedih".

Makna ayat tersebut secara sederhana dapat diertikan, adanya ganjaran bagi yang melakukan (syukur nikmat), namun ada hukuman bagi yang tidak melakukan (kufur nikmat).
Hingga ke hari ini fahamkah kita akan maksud syukur itu kerana  rasa syukur itulah yang akan membuat manusia menemukan cahaya illahi dalam kehidupannya.


Ada beberapa cara untuk kita mensyukuri nikmat Allah :
1. Bersyukur dengan hati dan perasaan
2. Bersyukur dengan lisan
3. Bersyukur dengan perbuatan
4. Bersyukur dengan harta benda

Dengan mensyukuri nikmat Allah InsyaAllah kita makhluk akan mendapat keberkatan hidup di dunia dan di akhirat. Dan janji Allah apabila kita mensyukuri nikmatnya Allah akan limpahkan lagi nikmat yang dikurniakan. Jangan lah kita meragui lagi nikmat  dan kurniaan Allah kepada kita makhluk serta alam ini, kerana contoh paling mudah tanpa nikmat udara, nikmat , kesihatan, nikmat kasih saying belum tentu kita ada sekarang dengan sempurna.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

PRODUK MADU PRM - HUBUNGI 010 7199265 / 010 7199256

PRODUK MADU PRM - HUBUNGI  010 7199265 / 010 7199256
Kembalilah kepada Sunnah Yang Mulia , MADU dan SAWDA' - Tetaplah kamu berubat dengan MADU dan HABBATUS SAWDA' , kerana sesungguhnya ia mengandungi Penyembuh bagi setiap penyakit kecuali Mati.